TukTuk Maffia


Er zijn van die scam’s waarvan je weet dat ze dagelijks gebeuren. Zeker in Thailand. Een groot aandeel daarin hebben de welbekende Tuktuk’s. Maar met een beetje durf kwamen wij meer te weten over deze industrie en de afpersing van accommodaties.

Na een tocht van 6 uur met een 2e klasse bus vanuit Ayutthaya kwamen we aan op het kleine busstation van Sukhothai. Dit busstation ligt 3 a 4 kilometer buiten het centrum en toeristen zijn – min of meer – genoodzaakt om een Tuktuk naar hun accommodatie te nemen. Lopen kan wel, maar is niet fijn met een grote backpack in de broeierige hitte van Thailand. Wij hadden geen reservering, maar wisten wel welk guesthouse we wilden proberen. Op de bonnefooi. Uiteraard worden wij direct benaderd zodra we de bus uitgestapt zijn en onze backpack omgebonden hebben. De eerste Tuktuk chauffeur slaan we af met z’n 80 THB. Dat moet toch goedkoper kunnen?

Na een afdingspelletje geven we niet toe en lopen van hem weg. Net buiten het busstation staan (natuurlijk) andere Tuktuk’s te wachten op potentiële klanten. We komen tot een bedrag van 55 THB voor een rit van 3 kilometer naar EZ House. Dit is niet helemaal in het centrum, maar lopen zien we ook niet zitten. Halverwege de rit vraagt de chauffeur of we een reservering hebben. Alarmbellen begonnen al te rinkelen, maar Alex antwoordde voordat we er erg in hadden dat we geen reservering hadden. En hier maakten wij een fout.

We komen aan bij het guesthouse en er zijn nog kamers vrij. Heel onopvallend, maar niet onopgemerkt ziet Alex de eigenaar van de guesthouse de Tuktuk chauffeur betalen. Ok…

We lopen naar de beschikbare kamers met de beste man en verrassen ons over de kwaliteit. Hoeveel kost deze kamer? 450 THB. Even snel omrekenen – dat is bijna 11,00 euro. De kamer heeft een groot bed, tv, airco, een koelkast en prima badkamer. Laten we het maar accepteren, maar wel voor 1 nacht.

We checken in en eenmaal alleen op onze kamer kijken we uit nieuwsgierigheid hoeveel de kamer gekost zou hebben als we hem via booking.com of Agoda.com hadden geboekt. 400 THB. Mja… dit hadden we kunnen weten en we worden voor 50 THB opgelicht door de eigenaar. Alex – dit is een principekwestie – besluit dat hij de eigenaar hiermee gaat confronteren. Het gaat niet om de 1,25 euro die we teveel hebben betaald, maar om het toeristen-voor-de-gek-houden-en-geld-aftroggelen-principe.

Maartje blijft op de kamer, maar word naar een kwartier ongerust. Niet veel later komt Alex ietswat trots naar boven met het volgende verhaal:

Alex is met zijn telefoon naar beneden gegaan en heeft de eigenaar geconfronteerd met de 50 THB verschil tussen online boeken en op de bonnefooi binnenstappen. De beste man begint met een wazig verhaal over commitment aan de boekingsite en daarom is online boeken goedkoper. Alex, toch een beetje geïrriteerd, accepteert dit excuus niet en gaat erop door. Als ik dus als klant via een boekingsite boek betaal ik dus minder als zonder reservering? Beetje raar vind je niet? En als we een extra nacht bij willen boeken? Dan kunnen we dat dus beter via de site doen? De man begint nerveus te worden en biedt aan dat we de 2e nacht wel voor 400 Bath kunnen boeken.

Om nog iets verder te gaan vraagt Alex de man of hij de Tuktuk chauffeur nou moest betalen. De eigenaar verteld (waarschijnlijk uit schuldgevoel) dat er een ware Tuktuk maffia gaande is en dat hij elke keer als de Tuktuk klanten naar zijn guesthouse brengt zonder reservering, 100 THB moet betalen. Hij legt verder uit dat hij 350 THB winst wil maken op de kamers per nacht. Dus als er klanten komen zonder reservering, dan verhoogt hij de prijs met 50 THB (van 400 naar 450) om de Tuktuk te kunnen betalen zonder dat hij eigen omzet moet inleveren. Als klanten boeken via de site, dan betaald hij 15% commissie aan de desbetreffende boekingsite, maar hoeft hij de 100 THB aan de Tuktuk niet te betalen.

In dit geval hebben wij zelf aan de Tuktuk aangegeven dat wij naar EZ house wilden, de chauffeur heeft dit niet zelf voorgesteld. De man legt uit dat dit niets uitmaakt. Het wil bovendien ook wel eens gebeuren dat de Tuktuk chauffeur klanten naar een heel andere accommodatie brengt, omdat deze zogenaamd veel beter is, dan degene die ze geboekt hebben. Je betaald immers toch pas als je bij het hotel bent, gebruikt de chauffeur als argument om ervoor de zorgen dat toeristen instemmen. Al snel realiseren we ons dat de eigenaar van het guesthouse de Tuktuk chauffeur wel te vriend MOET houden om deze in bedrijf te kunnen blijven.

De Tuktuk’s zijn de toevoer van toeristen naar de stad en we komen erachter dat zij de touwtjes in handen hebben. Dit zal ongetwijfeld niet alleen bij deze chauffeur en eigenaar gebeuren, maar overal in de stad. Het nadeel wat het EZ House erbij heeft, is dat zij wat verder weg van het centrum zitten. Zij hebben de klandizie en dus de Tuktuk’s nodig om te kunnen bestaan.

Uiteindelijk biedt de eigenaar Alex aan de 50 THB terug te geven. Alex weigert dit en probeert, misschien tevergeefs, de eigenaar het volgende mee te geven: niet alle toeristen controleren de prijs zoals wij hebben gedaan, maar pas hiermee op! Je kunt hiermee behoorlijk argwanende klanten mee creëren en dus ook slechte reviews. De uitspraak: Je eigen ruiten ingooien beschrijft hier het beste de situatie. Alex bedankt de man hartelijk voor zijn uitleg en eerlijkheid en loopt naar boven om verslag uit te brengen aan Maartje.

We kunnen beide concluderen dat 50 THB voor deze informatie maar vooral de ervaring een koopje is.

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *